راهنمای قدم به قدم تمیز کردن کولر گازی + نکات کلیدی

۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

هر سال به محض شروع شدن ماه اردیبهشت و پس از طی شدن مدت کوتاهی از فصل بهار، هوا کم‌کم رو به گرمی می‌رود و باید وسایل سرمایشی را برای روزهای گرم آماده کنیم. قبلا کولرهای آبی رواج داشت و معمولا باید زمان می‌گذاشتیم، پوشال‌ها را عوض می‌کردیم و دستگاه را سرویس می‌کردیم تا برای روزهای گرم تابستان حسابی خانه را خنک کند.
اما حالا کولرهای گازی در بیشتر خانه‌ها جا گرفته و هرچند که راه‌اندازی مجدد آن برای تابستان، سختی‌های سرویس کولرآبی را ندارد، اما بهتر است آن را قبل راه‌اندازی مجدد تمیز کنیم. حتی بهتر است در بازه‌های کوتاه‌مدت کولرگازی تمیز شود تا سرمادهی خیلی بهتری داشته باشد. در ادامه روش تمیز کردن کولرگازی را آموزش می‌دهیم.

مراحل تمیز کردن کولر گازی


برای تمیز کردن کولرگازی هم باید مرحله به مرحله پیش بروید همانطور که برای سرویس دیگر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مراحلی را انجام می‌دهید. اگر به ترتیب زیر کولرگازی را تمیز کنید، نه آسیبی به دستگاهتان خواهد رسید و به اصولی‌ترین شکل هم دستگاهتان تمیز می‌شود. البته تمیز کردن کولرگازی جای سرویس‌های دوری‌ای کولرگازی را نمی‌گیرد. حتما هر 6 ماه یکبار برای سرویس‌نگهداری کولرگازی از سوی کارشناسی با تجربه اقدام کنید.

1- خاموش کردن و قطع کردن برق کولرگازی؛ برای قطعی برق دستگاه، فیوز مینیاتوری مربوط به آن را در حالت خاموش قرار دهید. فیوز مینیاتوری ممکن است کنار یونیت بیرونی یا همان پنل کولر گازی و یا یونیت خارجی آن باشد. اینکه فیوز مینیاتوری دقیقا کجا قرار گرفته، به نوع دستگاه بستگی دارد؛ برای مثال فیوز کولرهای اینورتر معمولا کنار یونیت بیرونی که اصطلاحا ممکن است به آن کمپرسور هم گفته شود، قرار می‌گیرد.


2- تمیز کردن فیلترهای کولرگازی؛ تمیز کردن فیلترهای کولرگازی می‌بایست به طور مرتب هر دو هفته یکبار انجام شود و کار ساده‌ای است. فیلترهای کولرهای گازی معمولا دو مدل هستند.

در بعضی از مدل‌ها فیلتر بر روی سقف قرار دارد و در واقع سقف کولر گازی همان فیلتر است؛ در این نوع دستگاه باید زبانه‌های روی سقف آن را بگیرید و آن را بلند کنید.
در مدل دیگر باید قاب جلوی دستگاه را باز کنید و به سمت بالا ببرید. برای باز کردن قاب دو سمت آن را از راست و چپ بگیرید و کمی به سمت جلو بکشید، سپس آن را به سمت بالا ببرید. زیر قاب دو عدد فیلتر یا اصطلاحا پیش‌فیلتر قرار دارد. بر روی فیلترها زبانه هست و از طریق آن می‌توانید فیلترها را خارج کنید.
برای شستشوی فیلتر کولرگازی آن را با مواد شوینده‌ی خنثی و با آب ولرم بشویید و در سایه قرار دهید تا خشک شود. سپس فیلترها را مجدد سر جای خود قرار دهید.
چگونه فیلتر کولر‌گازی ال جی را تمیز کنیم؟
3- تمیز کردن یونیت بیرونی کولر گازی؛ برای تمیز کردن Out Door کولرگازی باید حتما کارشناس فنی مربوط دستگاه را باز کنند و اجزای داخلی آن را سرویس کنند. تمیز کردن این بخش از کولرگازی روش فنی خاص خود را دارد و معمولا دستگاه پس از سرویس از طرف تکنسین تست هم می‌شود. بنابراین برای تمیز کردن یونیت بیرونی کولرگازی خودتان اقدامی انجام ندهید.
اما دقت کنید که یونیت بیرونی دستگاه تمیز باشد و گرد و غبار زیادی نگرفته باشد. مانعی جلوی فن آن قرار نگرفته باشد تا دستگاه بتواند تهویه کندانسور را به‌خوبی انجام دهد. فاصله‌های استاندارد اطراف و طرفین آن رعایت شده باشد، یعنی از جلو و روبروی فن 70 سانتی‌متر، از پشت 30 سانتی‌متر، از طرفین هم از سمتی که لوله به آن متصل است 60 سانتی‌متر و از سمت دیگر 30 سانتی‌متر فضای آزاد داشته باشد. موضوع بسیار مهم دیگر این است که یونیت بیرونی مقابل تابش آفتاب نباشد و اگر در مقابل آفتاب است، برای آن سایه‌بان قرار دهید؛ به‌طور کلی حتی اگر دستگاه دقیقا روبروی آفتاب هم نباشد، توصیه می‌کنیم بالای آن سایه‌بان قرار دهید تا گرمای تابستان کمتر به دستگاه فشار وارد کند.

4- بررسی لوله درین و محل تخلیه‌ی لوله درین کولرگازی؛ برای اینکه پس از مدتی بعد از راه‌اندازی کولرگازی از پنل آن آب نشت نکند، بهتر است لوله‌ی درین یا همان تخلیه را بررسی کنید. چک کنید که اتصال لوله برقرار باشد. تاخوردگی نداشته باشد. و اگر محل تخلیه‌ی لوله درین چاه و یا ظرف است، بررسی کنید که محل تخلیه مسدود نباشد و یا ظرف زیر لوله درین قرار گرفته باشد.


5-تمیز کردن دمپرها؛ دمپرها قسمتی است که ممکن است حین تمیز کردن فراموش شود، اما یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که تمیز کردن آن مهم است. دمپرها به دلیل اینکه محل خروجی هوا از داخل کولرگازی است و هوای منتشر شده از مسیر آن در فضای خانه پخش می‌شود، بهتر است هربار تمیز شود تا گرد و غبار را به داخل خانه انتشار ندهد.

آیا باز هم سرویس کولرگازی نیاز است؟


شاید اینطور به نظر برسد که شستشوی کولر گازی کاری ندارد و با همین مراحل هم انجام می‌شود، اما اینطور نیست. تمیز کردن داخل پنل کولر با اسپری شوینده، تمیز کردن داخل یونیت بیرونی کولرگازی، تست قطعات و عملکرد دستگاه و تمامی موارد فنی مرتبط با آن می‌بایست از سوی کارشناس انجام شود و بر اساس تشخیص ایشان تعمیرات جزئی مورد نیاز مانند شارژ گاز و ... هم پس از سرویس دستگاه انجام شود. پس بهتر است هر 6 ماه یکبار سرویس دوره‌ای کولرگازی را انجام دهید. در مورد سرویس دستگاه بهتر است مطلب 7 نکته بسیار مهم برای سرویس دوره‌ای کولر گازی را مطالعه کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...